Detii un magazin online sau intentionezi sa lansezi unul in viitorul apropiat? Este important sa cunosti si aspectele de baza legate de contabilitatea magazinului tau online. In cele ce urmeaza, vom raspunde la cele mai frecvente intrebari legate de gestiunea contabila a unui magazin virtual.
Ce presupune, de regula, contabilitatea unui magazin online?
- contabilitatea stocurilor : cumparare si vanzare de marfa;
- contabilitatea imobilizarilor (masina, depozit, sediu social, laptop-uri, birouri etc);,
- contabilitatea serviciilor prestate de furnizorii de utilitati: energie, apa, telefonie, salubritate…
- chiria sediului sau a depozitului, daca este cazul;
- contabilitatea altor servicii (serviciile de contabilitate, servicii de programare, design, promovarea online, promovare Google);
- inregistrarea extraselor de banca, gestionarea casieriei;
- repartizari sub forma dividendelor catre asociati.
- salarizare angajati;
Magazinele online trebuie sa utilizeze aparate de marcat electronice ?
Daca sunt situatii prin care se livreaza bunuri direct catre client, de la sediul social sau de la depozit, trebuie sa detii, conform legii, casa de marcat.
Pentru produsele livrate prin corespondenta cumparatorilor (firma de curierat, posta) nu aveti obligatia sa detineti si sa utilizati case de marcat.
Pentru a evita utilizarea casei de marcat, trebuie sa incasati banii in felul urmator:
- prin transfer bancar
- prin plata cu cardul
- prin intermediul unei firme de curierat, care preia banii de la client urmand sa ii transfere in contul dumneavoastra conform contractului.
Indiferent ca este vorba despre o persoana fizica sau juridica, la incasarea numerarului de la client, firma de curierat trebuie sa emita un formular intitulat “chitanta-ramburs cont colector” in care va mentiona in mod la rubrica “explicatii” din formular “ramburs la factura …. pentru expeditorul ….”.
Firma de curierat va emite o factura de decontare impreuna cu o lista a clientilor si a sumelor achitate prin sistemul ramburs pentru decontarea sumelor incasate de la clienti prin intermediul firmei de curierat.
Care este codul CAEN pe care il pot utiliza pentru comertul online?
Codul CAEN specific pentru comertul electronic este 4791:
„Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
Aceasta clasa include comertul cu amanuntul prin case de comenzi sau prin Internet, de exemplu: cumparatorul alege pe baza reclamelor, cataloagelor, informatiilor furnizate pe un website, a machetelor sau a altor mijloace de publicitate şi face comanda prin poşta, prin telefon sau pe Internet (de obicei prin mijloace speciale furnizate de un website). Produsele achizitionate pot fi descarcate direct de pe Internet, sau în cazul bunurilor materiale livrate clientului.
Aceasta clasa include:
-comertul cu amanuntul al oricarui tip de produs prin comanda poştala
-comertul cu amanuntul al oricarui tip de produs prin Internet, pe baza de comanda
Aceasta clasa include de asemenea:
-vanzarea directa prin intermediul televiziunii, radio-ului sau telefonului
-licitatii cu amanuntul pe Internet
Aceasta clasa exclude:
-vanzarea cu amanuntul a autovehiculelor, pieselor şi accesoriilor pentru acestea, prin Internet, vezi grupele 451, 453
-vanzarea cu amanuntul a motocicletelor, pieselor şi accesoriilor pentru acestea, prin Internet, vezi grupa 459”
Ce informatii trebuie sa afiseze un magazin online pentru a evita sanctiuni din partea organelor de control?
- Numele firmei care desfasoara activitate economica prin intermediul magazinului online;
- Datele complete de identificare;
- Autorizatie de la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal;
- Detinatorul unui magazin online are obligatia de a posta pe prima pagina a site-ului link-ul catre pagina web ANPC.
- Informatii despre dreptul de retur. Incepand cu 13 iunie 2014, s-a schimbat legea privind drepturile consumatorilor, prin intermediul ordonantei de urgenta nr. 34/2014. Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 14 zile lucratoare de la primirea produsului. Clientii pot returna produsele cumparate, in ambalajul original, in termen de 14 zile lucratoare de la primire, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv.